Pesti Napló, 1937.
február 21.
Hajmássy
Ilona beszél arról, hogy pályáját mint görl kezdte
s
ma már a bécsi Staatsoper tagja
Két évvel ezelőtt egy revolverlövés
füstjén keresztül rajzolódott elénk egy özvegyen maradt szép fiatalasszonynak,
Hajmássy Ilonának képe. Nagyon kevesen hallottak addig róla, amíg elindult a
frissen ásott sírgödör felé férjének, dr. Szávozd Miklósnak koporsója. Hajmássy
Ilona neve ezekben a napokban vált ismertté. Hajmássy Ilona hallgatott s egy
szép napon eltünt Budapestről. Némelyek tudták róla, hogy leánykorában tagja
volt az egyik budapesti operettszínház görlcsapatának. Voltak, akik arról is
tudtak, hogy a fiatalasszony magyar mestereknél énekelni tanul, de mégis a
meglepetés erejével hatott Budapesten az a hír, hogy Hajmássy Ilona a bécsi
Volksoperben énekelt és utána a Staatsoper tagja lett, ahol a bécsi sajtó
kritikusainak megállapítása szerint rendkívüli sikerrel mutatkozott be.
Hajmássy Ilona most egy napra Budapestre érkezett, hogy fellépjen a
Vígszínházban, a Vígszínház nyugdíjintézete tagjainak javára rendezett szombat
éjszakai kabaréelőadásán. Csak néhány órát töltött Budapesten ez a nagyon érdekes
arcú , szőke hajú, karcsú, fiatal operaénekesnő. Kevés olyan szerény, csendes,
minden túlzástól irtózó színésznővel beszéltünk, mint amilyen Hajmássy Ilona.
Mosolyog, amikor azt mondja:
- Hajmássy
Ilona? ... Nem, az én igazi nevem: Hagymási Ilona, egy s-sel és y helyett
i-vel... Az apám betűszedő volt addig, amíg házat és szőlőt vásároltam
szüleimnek Nagykőrösön. Most ott gazdálkodnak és boldogok!...
- Gyermekkoromban Budapesten a Nefelejts
utca 5. Számú laktunk egy földszinti, egyszoba-konyhás lakásban. Nagyon
szegények voltunk és én varrni tanultam. Tizenötéves koromban varrónői
oklevelet szereztem. Kitűnően varrtam, de én ettől a mesterségtől irtóztam.
Álmaim voltak, teljesíthetetlen álmaim... Néha színházban voltam, bámultam a
primadonnákat. - én is színésznő szerettem volna lenni!
- Alig múltam tizenötéves, amikor
jelentkeztem a Király Színházban Lázár Ödön igazgatónál. Lázár Ödön rám nézett
és megkérdezte: - Tud táncolni? Ezt feleltem: Semmit sem tudok, csak színésznő
akarok lenni! Eleinte nem akart felvenni, de azután mégis bekerültem görlnek a
Király Színházhoz. Egyszer előadás közben, amikor észrevette Tihanyi Vilmos
főrendező, hogy a görlcsapatban halkan énekelek, rámkiáltott: Táncoljon kedves
Ilona, tegyen a mit akar, csak - ne énekeljen!
- Egy esztendeig voltam görl a Király
Színházban. Senki sem vett észre. Egy év után titokban énekórákra jártam dr.
László Gézához és Revere Gyulához. Két évig tanultam náluk és azután férjhez
mentem dr. Szávozd Miklóshoz. Már férjnél voltam, amikor az Operaházban
jelentkeztem Radnai Miklós igazgatónál. Próbát énekeltem és hangom annyira
tetszett Radnainak, hogy azonnal hajlandó volt ösztöndíjas tagnak szerződtetni,
havi 60 pengő fizetéssel. Hiába kértem, hogy adjon valamivel több fizetést, nem
adott. Közbejött férjem halála és én eltűntem Budapestről., Bécsbe mentem. Ott
él Zádor Jenő, a komponista, aki régi jó barátom. Megkértem, hogy a
Volksopernél vagy a Staatsopernél próbát énekelhessek. Zádor Jenő a Volksoper
igazgatójához ajánlott be, aki meghallgatott és megbízott, hogy énekeljem el a
Toscát. Elénekeltem. Olyan sikerem volt Puccini operájában, hogy Weingartner
Félix havi 500 schilling fizetéssel azonnal szerződtetett a Staatsoperhez.
Ennek most van két esztendeje. Két év óta vagyok tagja a bécsi Staatsopernek.
- A Jancsi és Juliskában, amelyben Jancsi
szerepét Bokor Margit énekelte, én Juliskát énekeltem, a Koldusdiákban
Bronislava, a Hegyek aljában Nuri, a Parasztbecsületben Lola, a Walkür-ben
Helmwisege...
- Következő szerepek?
- Wollf Ferrarinak a Madonna ékszere című
operájában Conchetta szerepe és valószínűleg már a jövő szezon elején a
Bohéméletben Mimi.
- Eddig csak Bécsben énekelt?
- Csak Bécsben. Mielőtt elutaztam Bécsből,
meghívást kaptam a nürnbergi Operaháztól, hogy első szerepkörre szerződjek oda.
- Elfogadja az ajánlatot?
- Lehetséges, hogy a bécsi Staatsoper
mellett tíz-tizenöt estére terjedő vendégjátékot vállalok a nürnbergi
Operaháznál.
- Hollywoodba még nem hívták?
- Ma este érkezik Budapestre Mr. Ricci, a
hollywoodi Metro Goldwyn filmgyár igazgatója. Azért jön ide, hogy meghallgasson
a Vígszínházban.
- Tudtunkkal Budapesten még nem énekelt a
nyilvánosság előtt.
-De igen. Egyszer egy jótékonysági
hangversenyen énekeltem egy dalt.
- Hallottuk, hogy fel fog lépni a Royal
Színházban. Mikor és miben?
- Április 10. És 20. Között akarja kihozni
a Vígszínház a Royal Színházban azt az operettet, amelynek szövegét Solt
György, Szilágyi László és Kellér Andor írta, zenéjét György Pál komponálta.
Ennek az operettnek fő női szerepét vállaltam, Szabolcs Ernő lesz a rendező.
- Gondol néha Bécsben is arra, hogy
Budapestről indult el az útja? ... Eszébe jut még ez a város? Elszomorodik,
könnyes a szeme. Halkan mondja.
- Nagyon sokat gondolok erre a városra.
Elsőssorban azért, mert szívvel-lélekkel magyar vagyok, itt születtem Pesten...
Itt voltam szegénységemben a legtöbbet szenvedő és legtöbbet szenvedő ember és
... itt voltam a legboldogabb is!
- A bécsi sikerek?
- Ezekre - bűszke vagyok! Különösen arra,
hogy Weingartner és a Staatsoper mostani igazgatója, Kerber nagyon szeretnek.