Nagykőrösi Híradó, 1938. május 1.

Hajmássy Ilona első amerikai filmjének bemutatóján

tapsorkán fogadta a világhírű kőrösi lányt

A Metro filmszínház e héten mutatta be Hajmássy Ilonának Hollywoodban készül első amerikai filmjét, a Rosalie-t. A pesti közönség érthető érdeklődéssel ült be a nézőtérre, hogy tanúja legyen egy világhírnév felé rajtoló magyar színésznő bemutatkozásának. A nézőtér zsúfolásig megtelt közönsége már a dohányzókban és a páholyok folyosóin boncolgatta az előadás megkezdése előtt azokat az esélyeket, amelyeket ilyenkor fel szokás sorakoztatni egy debütáló színésznő mellett és ellen. Egyöntetű volt a vélemény, hogy olyan hangja nem lehet, mint Jeanette Mac Donaldnak, de exteriőrével biztosan hatni fog.

Mikor aztán a vászon fehérségéből felhördült a Metro-Goldwyn-Mayer "Ars gratia artis" félkörében a gyár oroszlánja, a széksorok felett lélegzetet elállító csend terpeszkedett. A félelmes pesti közönség az ítélőbírák komolyságával figyelte a pergő filmszalagot. Az első filmkockánál, ahol felvillant a "mi Ilonánk" szőkesége, csak az ismerősök, a barátok szíve dobbant meg a szép angolsággal beszélő Ilona Massey színjátékán. Mert nekünk az jutott eszünkbe, ahogy utoljára láttuk a nagykőrösi gimnázium tornatermében zsoltárok éneklése közben... az első benyomásom az volt, hogy játék modora sokat, igen sokat fejlődött a Jozefin császárnő óta. A hölgyeket az fogja érdekelni, hogy szép-e? Szép. Vagyis olyan, amilyennek a Metro hatalmasságai látni akarták. Szerepe kimondottan harmadrangú még ebben a filmjében, az első és második szereposztást Eleanor Powell és az Orgonavirágzás óra felejthetetlen Eddy Nelson kapta. A rendezés Van Dyke káprázatos, ízig-vérig amerikai revüje. A film témája költött szereplők meseországában a sablonos operett kaptafa. De sok új és erőteljes humor van benne, ami szinte szokatlan. Van aztán a nagy revüképnek egy száma, ahol kizárólag Hajmássy Ilonáé "totál plán"-ban az egész kép. Ez a csúcspontja az ő szereplésének ebben a filmben. Káprázatosan szép miliőben, nagy fekete estélyi ruhában egy dalt énekel végig nagy filmdívák megszokott otthonosságával. A szám után a filmen is, a nézőtéren is felcsattant a tapsorkán. A fagyos közönség felolvadt. Hiába, magyar siker a Hajmássy sikere, ezt lehetett leolvasni az arcokról a szünetben.

De nehogy az elfogultság vádjával illessen bennünket valaki azért, - mert mi már tíz esztendővel ezelőtt is hallottuk Hajmássy Ilonát a fényes karrierről sóhajtozni nyári szünidőben a Deák cukrászda kis márványasztalánál Nagykőrösön - megkérdeztünk egypár érdektelen embert a bemutatón.

Lássuk, mit mond a jegyszedő?

- Kérem, a hölgyek sóhajtoztak az éneke alatt. Ha nő énekel a vásznon és a zsöllyében sóhajtozik a hölgyközönség, akkor ebből a filmből siker lesz. A Hajmássy jó.

Egy úr a ruhatárban:

- Le se tagadhatná ez a Hajmássy, hogy nem magyar. Olyan tipikus temperamentummal játszotta.

A pénztáros kisasszony:

- Van, aki már másodszor váltott jegyet. Elsősorban nagyon jó a film és nekem még mindenki dicsérte Hajmássy Ilonát.

Az első Hajmássy film után érdeklődéssel várjuk második filmjét, a Balalajkát, ahol már Eddy Nelsonnal a vezető főszerepet játssza.

Koppány Zoltán

Hajmássy Ilona

Következő