Reggeli Újság, 1937. április 19.

Új operettprimadonnája van vasárnap óta Budapestnek!

Hajmássy Ilona szenzációs sikere a Városi Színházban

Vasárnap délután nagy meglepetése volt a Városi Színház közönségének. A Josephine császárné volt kitűzve előadásra, a megbetegedett Németh Mária helyett - Hajmássy Ilonával a címszerepben. A közönség majdnem megtöltötte a színház nézőterét, hiszen sok előzetes híradás jelent meg arról a bravúrról, amelyre a fiatal énekesnő vállalkozott, aki két nap alatt vállalta a játékban és énekben rendkívül nehéz szerep eljátszását. A vállalkozás meglepő eredménnyel járt. A közönség szeme előtt úgyszólván percek alatt egy új operettprimadonna született meg, egy új Petráss Sárija és Péchy Erzsije a magyar színpadnak, aki szépségben és üdeségben, hangban és játékban méltó utódja ezeknek a felejthetetlen primadonnáknak.

Hajmássy Ilona tüneményes szőkesége, egyszerű, természetes beszéde, pompásan csengő, hajlékony és rendkívül kultúrált hangja a nagy magyar primadonnára emlékeztet. Ő az, akire eddig hiába vártak a bukdácsoló operettszínházak, akit nélkülözni voltak kénytelenek a librettisták és a zeneszerzők és ő igazolja majd azt a tételt, ha van primadonna, akkor van operett is!

Ez a kirobbanó siker a bennfenteseket nem érte váratlanul. Köztudomású, hogy Hajmássy Ilona, aki még néhány esztendővel ezelőtt, mint szerény görl működött a Király Színházban, Bécsbe került, ahol a művészi dolgokban oly kényes állami Operaház tagja sorába szerződtette. A bécsi Operánál is szép sikerei voltak, annak ellenére, hogy mindeddig nem jutott tehetségéhez méltó feladathoz. Az operettszínészekben oly szegény Budapest színigazgatói, mintegy hat hónap óta kísérleteznek azzal, hogy Hajmássy Ilonát a magyar operettszínpad számára megnyerjék. Ez a kísérletük mindezideig nem járt sikerrel. Egyrészt a bécsi Opera nem akart a művésznőnek nem akart szabadságot adni, másrészt megfelelő darab nem akadt.

A Josephine császárné körüli bajok, Németh Mária megbetegedése és a színház kényszerhelyzete végül meghozták Hajmássy Ilonának azt, ami olyan régen esedékes: a kirobbanó sikert. De nemcsak a művésznőnek szerezte meg a véletlen ezt az ajándékot, hanem a pesti közönségnek, amely oly régóta lesi az operett borús égboltozatán az új feltűnő csillagot. Hajmássy Ilona már megjelenésévvel és belépő áriájával meghódította a közönséget. Percekig tartott a taps az ária befejezése után. A közönség lelkesedése percről-percről fokozódott és a darab első részének a végén Hajmássy Ilonának számtalanszor meg kellett jelennie a függöny előtt, hogy megköszönje az ovációt.

Budapesten tehát ismét lehet operettet játszani. Ha nincs új, vegyék elő a régi klasszikus operetteket: a Lehárokat, a Jacobikat, a Fallokat, a Kálmánokat, sőt bátran játszhatják az Offenbachokat és a Straussokat is. Mert van egy tüneményes szépségű, gyönyörű hangú operettprimadonna, aki meghozhatja ezeknek a soha el nem hervadó remekműveknek az újjászületését!

(B.)

Hajmássy Ilona

Következő